در بخش اول از سری مقالات نکات انتخاب مگنت باربرداری برای جرثقیل به طور کلی عوامل موثر در انتخاب مگنت را معرفی کردیم و طور مفصل تاثیر وزن، شکل و سطح تماس بار، سطح تماس بار و مگنت و سختی بار را مورد بررسی قرار دادیم.

در بخش دوم از این مجموعه  اندازه و شکل بار ها،  فراوانی اندازه ها و اشکال مختلف و چگونگی تغییرات در اثر استفاده از بخشی از سطح مگنت را مورد بحث قرار خواهیم داد.

جهت دریافت مشاوره و ارائه خدمت با ما تماس بگیرید.

همچنین جهت ثبت سفارش ساخت مگنت جرثقیل و آشنایی بیشتر با مگنت های پالسی به بخش محصولات – مگنت جرثقیل مراجعه فرمایید.

اندازه و شکل بار

به دلایل عملی اکثر مجموعه های بیم و مگنت برای طیف وسیعی از بار با اندازه های مختلف به کار می رود. به ویژه در مواردی که از مجموعه برای تخلیه یا بارگیری در ماشین های مسطح یا کامیون ها استفاده می شود. در این صورت بار می تواند به شکل پلیت هایی با اندازه های مختلف، میله، تیر یا اشکال ساختاری دیگر باشد. طراحی مجموعه باید با انتخاب و چیدمان مناسب مگنت ها به گونه ای انجام شود تا در طیف وسیعی از موارد کارآمد باشد. به عنوان مثال، برای باربرداری پلیت هایی در رنج (3658 mm x 2438 mm) تا  (1219 mm x 610 mm)اگر مجموعه ی بیم و مگنت را بر اساس حداقل اندازه طراحی کنیم در باربرداری بار با اندازه ی بیشینه کارایی ندارد زیرا حتی در صورت تامین قدرت کافی، بار دچار خمیدگی و اویزان شدن بیش از حد می شود. در نتیجه همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است باید بیم و مگنت را بر اساس بار بزرگتر طراحی کنیم. در این صورت بر روی بار کوچکتر نیز قابل استفاده است.

هر زمان که به دلیل برخی از عوامل محدود کننده ی کار به یکی از مگنت ها نیاز نباشد و مگنت ها نتوانند فعال شوند، می توان کنترل را طوری تنظیم کرد که مگنت های ذکر شده در حالت عدم تماس با بار “خاموش” باشند.

نمونه ای از این موارد ممکن است هنگامی باشد که بخواهیم فقط یک تیر یا میله را از یک قفسه انبار حاوی تیرها یا میله ها  با طول های مختلف که در کنار هم قرار دارند بلند کنیم. این طرح راهی را برای بلند کردن یک قطعه کوتاه از یک انبار در این شرایط نشان می دهد.

فراوانی اندازه ها و اشکال مختلف

بدیهی است که اگر مجموعه ای از مگنت های باربرداری در 95% موارد برای حمل بارهایی با اندازه، وزن و شکل نسبتاً ثابت و در 5% درصد موارد برای برخی از بارهای بسیار بزرگتر و سنگین تر استفاده می شود، انتخاب و فاصله گذاری مگنت ها باید بر اساس حمل مناسب بار بزرگتر انجام شود.

اما وقتی تفاوت اندازه بین بار بزرگتر ( که حمل ان به ندرت اتفاق می افتد) و بار کوچکتر (که حمل ان رایج تر است) بسیار زیاد است، اندازه و چیدمان مگنت ها باید با در نظر گرفتن هزینه های مربوطه و صرفه های اقتصادی تعیین شود.

مثال : پلیت (2438mm x 1219mm x 25mm) تقریباً تمام وقت باید با مجموعه ای از مگنت ها جا به جا می شود. گاهی اوقات، صفحات بسیار سنگین تر، بزرگتر و ضخیم تر باربرداری می شود. به جای تنظیم سیستم مغناطیسی برای صفحات سنگین تر، مجموعه ی مگنت ها باید بر اساس پلیت های  سبک تر و  رایج تر  در نظر گرفته شود. و برای حمل پلیت های سنگین تر و بزرگتر از وسیله ی مناسب دیگری استفاده کرد. می توان

(الف) با جوش موقت lift eyes بر روی پلیت بزرگتر، از مجموعه ی  هوک و sling  برای بلند کردن آن استفاده کرد یا

(ب) هرگونه عملیات مانند برش که به طور معمول در پلیت های بزرگتر انجام می شود، انجام شود.

همانطور که شرح داده شد، معمولا تغییر بسیار بزرگ در بار، هزینه اولیه بالایی را برای تامین مگنت مورد نیاز در باربرداری مغناطیسی موجب می شود. با روشی که توصیف شد، کاربر از مزایای صرفه جویی و سرعت جابجایی مغناطیسی در 95٪ از موارد استفاده شده برخوردار خواهد شد. بعلاوه، بیم را می توان برای اضافه کردن مگنت های احتمالی در آینده طراحی کرد که سیستم را کاملاً  اتوماتیک کند.

مطالعه ی همه عوامل اقتصادی، زمان چرخه، نیروی انسانی موجود و تعریف مشخص از تعداد دفعات واقعی که نیاز به حمل بارهای بزرگتر است می تواند منجر به کاهش قابل توجهی در هزینه ی اولیه مربوط به تامین مجموعه ی مگنت ها شود.

 استفاده از بخشی از سطح مگنت برای باربرداری

هرگاه سطح بار تمام سطح مگنت را نپوشاند، می توان از مگنت های تخت استفاده کرد اما قدرت آن متناسب با سطح مقطع در تماس بار کاهش می یابد.

در باربرداری یک ورق اکسپندد متال به دلیل وجود نقاط برامده سطح تماس ضعیفی با سطح مگنت وجود خواهد داشت. بعلاوه، دهانه های موجود در ورق مسیر پیوسته ای را برای برقراری مدار مغناطیسی ارائه نمی دهند. این مشکل در باربرداری ورق سوراخدار مسطح نیز مطرح می شود. اگر چه این ورق ها مسطح بوده و برامدگی ندارند که موجب غیر همسطح شدن یا کاهش سطح تماس شوند، اما وجود سوراخ های ورق از تشکیل یک مسیر پیوسته برای برقراری مدار مغناطیسی جلوگیری می کند. در هر دو مورد، قدرت مگنت تابعی از موارد زیر است:

(1) درصد سطح ورق که با مگنت تماس دارد.

(2) کیفیت مسیری که ورق از قطبی تا قطب دیگر، به مدار مغناطیسی ارائه می دهد.

در مورد یک بار مسطح، سطح تماس کل قابل تعریف است. با در نظر گرفتن نسبت سطحی از مگنت که پوشانده شده است، قدرت نگهداری مگنت با یک محاسبه ساده امکان پذیر است. به عنوان مثال، ورق کرکره باید به صورت نشان داده شده در شکل زیر حمل شود. در این حالت نیمی از سطح مگنت پوشیده شده است، بنابراین قدرت باربرداری روی این ورق کرکره تقریباً نصف حالتی است که در یک ورق مسطح و پیوسته با ضخامت مشابه حمل می شود.

در مورد بارهایی که سطح تماس مسطح کمی با مگنت دارند، وضعیت پیچیده تر است. بارهای متنوع با اشکال متفاوتی وجود دارد که نمی توان آنها را به راحتی طبقه بندی کرد. در بسیاری از موارد، مقایسه ناحیه تماس با ناحیه تماس یک بار پیوسته مسطح، امکان تخمین زدن قدرت یک مگنت بر روی بار نامنظم را فراهم می کند. در سایر موارد به ویژه هنگامی که برآورد دقیق تری لازم باشد، ممکن است تجزیه و تحلیل محدود سه بعدی میدان مغناطیسی توسط تأمین کننده مگنت انجام شود، و / یا آزمایش های کشش مقایسه ای واقعی – با استفاده از نمونه های فیزیکی – صورت گیرد.

نکته مهم این است که تماس جزئی بار مانند طراحی مناسب  به دلایل ایمنی و برای کارایی بهتر نیاز به derating مگنت ها دارد.

برای آشنایی با مگنت باربرداری با ویژگی های خاص ایمنی،  فاکتور های ایمنی، تعداد مگنت های مورد استفاده و ساختار انواع مگنت ها اینجا  (بخش سوم) کلیک کنید.

و برای مطالعه ی نکات مربوط به باربرداری اشکال نامتعارف، استفاده از کیپر های کمکی و افت کنترلر ها و مثال هایی از نحوه ی باربرداری بارهای مختلف اینجا (بخش چهارم) کلیک کنید.

 

جهت دریافت مشاوره و ارائه خدمت با ما تماس بگیرید.

 

 

 

در این رابطه بخوانید :

مگنت جرثقیل

استاندارد باربرداری از طریق تجهیزات مغناطیسی (قسمت ۱)

معرفی لیفتینگ های مغناطیسی

لیفتینگ مگنت دستی

لیفتینگ های الکترومگنت یا برقی

فاصله هوایی در مگنت‌های لیفتینگ جرثقیل

فاکتورهای تاثیرگذار بر روی باربرداری