EN13155

دنیای امروز دنیای رقابت است. نرخ سریع تحولات تكنولوژی و تغییر در الگوهای مصرف و نیازهای بازار و بالا رفتن انتظارات جامعه و مسئولیتهای اجتماعی سازمان ها، رقابت را روز به روز تنگ تر می نماید. شرط بقاء در چنین محیطی برخورداری از مزیت های رقابتی درسازمان است. یکی از  این مزیت ها داشتن استاندارد های معتبر دنیاست .رعایت استاندارد ها جزئی از مراحل تولید و خدمات به حساب می آید زیرا دست یابی به کیفیت بالاتر و بازده بیشتر هدف هر فعالیت اقتصادی است. از طرفی با توجه به مخاطراتی که در حوزه ی باربرداری وجود دارد رعایت نکات ایمنی برای حفظ  سرمایه های مالی و انسانی مورد استفاده از اهمیت ویژه تری برخوردار است. به همین دلیل قصد داریم در این سری از مقالات به معرفی استاندارد 13155 در حوزه ی باربرداری با جرثقیل به ویژه باربرداری به کمک مگنت ها بپردازیم تا با کلیات آن آشنا شوید. با ما همراه باشید.

برای دسترسی آسان تر نکات این استاندارد در سه بخش ارائه خواهد شد. در این مقاله به بررسی الزامات کلی و اختصاصی مربوط به تجهیزات باربرداری مغناطیسی مانند باربردارهای پرمننت مگنت، الکترومگنت و الکتروپرمننت مگنت می پردازیم.

برای آگاهی از نکات و الزامات مربوط به بیم به مقاله ی استاندارد 13155- بخش دوم و برای آشنایی با شرایط تست و روش های تایید مگنت های باربرداری، تاییدیه های دستگاه های هشدار دهنده ، سیستم کنترل و سیستم های پشتیبان به مقاله ی استاندارد 13155 – بخش سوم مراجعه کنید.

EN13155

استاندارد EN13155

استاندارد اروپایی 13155 به منظور تامین ایمنی کار با تجهیزات باربرداری متحرک که بر روی جرثقیل استفاده می شوند ارائه شده است. در این استاندارد الزاماتی نظیر الزامات مربوط به طراحی تجهیزات، سیستم های پشتیبان مورد نیاز، علائم اخطار، شرایط نگهداری و چگونگی انجام تست ها بر روی تجهیزات مورد تایید آمده است.

۱- ایمنی و اندازه گیری:

در بند 5.1 این استاندارد به نکاتی که رعایت آنها در طراحی و نگهداری کلیه تجهیزات باربرداری ضروری است پرداخته شده است. در ادامه به این الزامات اشاره می کنیم:

مقررات کلی:

در طراحی تجهیزات باربرداری علاوه بر رعایت الزامات این بند باید استاندارد EN ISO 12100 نیز رعایت شود.

  • قطعات مکانیکی حمل بار (بند 5.1.1)

ساخته شده باید در شرایط زیر مقاومت مکانیکی لازم را داشته باشند:

الف)  تحمل حمل بار استاتیک تا سه برابر ظرفیت خود و بدون رها سازی بار (در صورت تغییر شکل دستگاه).

ب) تحمل حمل بار استاتیک تا سه برابر ظرفیت خود و بدون رها سازی بار (در صورت عدم تغییر شکل دستگاه)

ج) طراحی تجهیز حداقل 6 درجه  به شیبی که دستگاه در آن کار می کند اضافه شود.

  • کنترل

کنترل های دستگاه باید بند های زیر از استاندارد prEN 13557:2003 را داشته باشد:

5.1.1, 5.1.10, 5.2.3.1.1, 5.2.3.1.2, 5.2.3.1.3, 5.2.3.2.1, 5.2.3.2.2, 5.2.3.2.3, 5.2.3.2.4, 5.2.3.2.5, 5.2.3.2.6

  • تجهیزات دستی

تجهیزی که به صورت دستی کنترل می شود باید مجهز به دسته ای باشد به گونه ای که آسیبی به انگشتان دست نرساند.

  • ملزومات قلاب های یکپارچه

قلاب های متصل به دستگاه باید استاندارد های زیر را دارا باشند:

  • EN 818-4
  • EN 818-5
  • prEN 13414-1
  • EN 1492-1
  • EN 1492-2
  • پایداری در صورت عدم استفاده

دستگاه در صورت عدم استفاده باید پایدار باشد. به این معنا که اگر به اندازه ی 10 درجه از هر جهت منحرف شد، نوسان نکند. این امر با استفاده از تجهیزات اضافی مانند پایه ممکن می شود.

در بخش 5.2 این استاندارد، به الزامات مخصوص به هر نوع دستگاه به صورت جداگانه می پردازد. این تجهیزات شامل : PLATE CLAMPS، VACUM LIFTER، سی هوک ( C-hooklifting fork، بیم (beam) و clamps می شود که در اینجا فقط به ذکر استاندارد های مربوط به باربردارهای مغناطیسی بسنده می کنیم.

  • الزامات مخصوص به  هر دسته از دستگاه ها
    • باربردارهای مغناطیسی (بند5.2.3)
  1. الزامات کلی باربردار های مغناطیسی:
    1. رهاسازی بار باید در دو مرحله انجام شود. ( رعایت این امر در مواردی که رها کردن بار تا قبل از استقرار کامل بار در محل خودش امکان پذیر نیست، ضروری نمی باشد)
    2. مگنت باید با بار در نظر گرفته شده مطابقت داشته باشد. در صورت استفاده بیش از یک مگنت (در مواردی که مگنت ها با بیم به هم متصل می شوند)، طرح و محدوه ی کار مگنت ها باید با هم هماهنگ باشد. سهم بار که می تواند به صورت پیش بینی شده بر روی هر مگنت تحمیل شود، نباید از حد مجاز بار کاری آن، با در نظر گرفتن استحکام بار و بیم ، تجاوز کند.
  2. مگنت های باربرداری با تغذیه باتری:
    Battery-fed Magnet

    Battery-fed Magnet

    1.  باید قادر به تامین حداقل نیرویی معادل 2 برابر حداکثر بار کاری دستگاه تحت شرایطی که توسط سازنده مشخص کرده است  باشد.
    2.  باید مجهز به یک هشدار دهنده ی اتوماتیک باشد که منبع تغذیه را تحت نظر داشته باشد و حداقل 10 دقیقه قبل از اینکه منبع به سطح  رها سازی بار برسد، یک هشدار بدهد. دستگاه اخطار باید نوری یا صوتی باشد.
    3. باید مجهز به یک سیستم ایمنی باشد که پس از اعلام هشدار کاهش توان، مگنت را خاموش کند و از روشن شدن مجدد مگنت تا قبل از شارژ دوباره (و رسیدن به حداقل شارژ مورد نیاز) جلوگیری کند.
    4. یک نشانگر برای مشخص بودن مگنت و دمگنت بودن دستگاه الزامیست. (این نشانگر لزوما نشان دهنده ی وجود یا عدم وجود میدان مغناطیسی نیست.)
  3. مگنت های باربرداری با تغذیه اصلی:
    1. تجهیز باید قادر به تامین حداقل نیرویی معادل 2 برابر حداکثر بار کاری دستگاه تحت شرایطی که توسط سازنده مشخص کرده است باشد.

    2. دستگاه باید مجهز به یک هشدار دهنده ی اتوماتیک باشد که در صورت ناکافی بودن توان منبع تغدیه هشدار دهد. دستگاه اخطار می تواند نوری یا صوتی باشد. ( رعایت این بند در نواحی  غیر قابل دسترس ضروری نیست.)

    3. باید یک منبع تغذیه ی پشتیبان وجود داشته باشد تا در صورت خراب شدن منبع تغذیه دستگاه، جریان و برق مورد نیاز تأمین شود. این دستگاه باید توانایی تامین جریان لازم برای نگه داشتن حد بار کاری را حداقل برای 10 دقیقه داشته باشد. (رعایت این بند در نواحی غیر قابل دسترس ضروری نیست.)

      **رعایت دو بند فوق در شرایط که ارتفاع مرکز ثقل بار کمتر از  1.8 متر باشد و یا وزن بار کمتر از kg 20 باشد الزامی نیست.

    4. در مواردی که ترک منطقه خطر دشوار است (به عنوان مثال در ساختمان سازی یا بر روی کشتی ها در زمان باربرداری) یک کابل پشتیبان به صورت DC از تابلوی کنترل تا تجهیزات باربرداری (نظیر c-hook یا مگنت) مورد نیاز است. همچنین وجود یک تجهیز باربرداری ثانویه نیز ضروری است.

    5. در باربرداری بارهایی از قبیل صفحات و ورق ها، مگنت ها باید قابلیت کاهش توان منبع تغذیه را داشته باشند تا بتوانند ریزش بار اضافی را تسهیل کنند. پس از ریختن بار اضافی، سیستم کنترل تجهیز می توانند قدرت کامل را فراهم کنند.

    6. دستگاه باید دارای نشانگری باشد تا حالت مگنت و دمگنت بودن بودن را نشان دهد در دستگاه هایی با کنترل توان متغیر، این نشانگر باید بین مغناطش کامل و جزئی تمایز قائل شود (نشانگر لزوما میدان مغناظیسی را نشان نمی دهد).

      Magnet Indicator

      Magnet Indicator

  4. باربردارهای مغناطیسی پرمننت مگنت:

    Magnetic-Lifter

    Magnetic-Lifter

    1. تجهیز باید قادر به تامین حداقل نیرویی معادل 3 برابر حداکثر بار کاری دستگاه تحت شرایطی که توسط سازنده مشخص کرده است باشد.

    2. روشن یا خاموش بودن مگنت باید در کنترل مشخص باشد.

    3. کنترل عملکرد مگنت، مطابق با  استاندارد EN 349: 1993  باشد. (با در نظر گرفتن نقش اپراتور)

  5. باربردارهای مغناطیسی الکتروپرمننت مگنت:

    Electro_Permanent_Magnet

    Electro_Permanent_Magnet

    1. تجهیز باید قادر به تامین حداقل نیرویی معادل 3 برابر حداکثر بار کاری دستگاه تحت شرایطی که توسط سازنده مشخص کرده است باشد.

    2. دستگاه  باید یک نشانگر برای نشان دادن زمان مگنت بودن داشته باشد. برای دستگاه های دارای کنترل توان متغیر، این شاخص باید بین مغناطش کامل و جزئی تمایز قائل شود.

 

 

 

در این زمینه بخوانید :

مگنت جرثقیل

نکات مهم در انتخاب مگنت جرثقیل

استاندارد باربرداری از طریق تجهیزات مغناطیسی (قسمت 3)

فاصله هوایی در مگنت‌های لیفتینگ جرثقیل

نکات مهم در انتخاب مگنت جرثقیل (قسمت سوم)

فاکتورهای تاثیرگذار بر روی باربرداری

مقایسه الکترومگنت با الکتروپرمننت مگنت