همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم دست یابی به کیفیت بالاتر و بازده بیشتر مستلزم رعایت استاندارد های معتبر و بین المللی است. از طرفی با توجه به مخاطراتی که در حوزه ی باربرداری وجود دارد رعایت نکات ایمنی برای حفظ سرمایه های مالی و انسانی مورد استفاده از اهمیت ویژه تری برخوردار است. در بخش اول از مقاله استاندارد 13155 به بررسی الزامات کلی و اختصاصی مربوط به تجهیزات بابرداری مغناطیسی مانند باربردارهای پرمننت مگنت، الکترومگنت و الکتروپرمننت مگنت پرداختیم (برای مطالعه ی آن اینجا کلیک کنید). در این بخش نیز استانداردها و الزامات مربوط به بیم ذکر خواهد شد و در مقاله ی استاندارد 13155 – بخش سوم، شرایط تست و روش های تایید مگنت های باربرداری، تاییدیه های دستگاه های هشدار دهنده ، سیستم کنترل و سیستم های پشتیبان هر یک از دستگاه های باربرداری مغناطیسی مورد تایید استاندارد 13155 را بررسی خواهیم کرد.

در بخش 5.2.6 استاندارد 13155 نکاتی در مورد بیم نیز ذکر شده است که در ادامه آن ها را آورده ایم.

شاهین (بیم)

1- اتصال شاهین به جرثقیل:

1-1   هرگونه اتصال ایجاد شده برای جابجایی یا جدا کردن قطعات از بیم باید به گونه ای باشد که بتوان آن را قبل از باربرداری قفل کرد تا از هرگونه جدایی تصادفی این اتصالات جلوگیری شود.

2-1   به منظور جلوگیری از هرگونه حرکت و آسیب خطرناک در قسمت‌های معلق بیم، در حین استراحت باید امکان اتصال و جداسازی بیم از جرثقیل فراهم باشد.

2- ایمنی بار در هنگام استفاده از بیم:

1-2   باید وسیله‌ای برای جلوگیری از سقوط تجهیزات متصل به بیم،که در امتداد بیم حرکت می‌کنند، تهیه شده باشد.

2-2   در هنگام باربرداری باید وسیله ای برای قفل کردن نقاط اتصال تجهیزات متصل به بیم که در امتداد بیم حرکت می‌کنند وجود داشته باشد.

3-2   اگر وسیله قفل کردن نقاط اتصال  به صورت دستی باشد حالت قفل باید برای اپراتور قابل تشخیص  باشد.

3- ساختار:

1-3   اگر بیم  برای شیب در نظر گرفته شده باشد، سازنده باید حداکثر زاویه مجاز شیب را از افق مشخص کند. اگر بیم برای استفاده افقی در نظر گرفته شده باشد ، طراحی باید تا شیب 6 درجه از افق را تحمل کند.

2-3   قطعات متحرک سازه باید وسایلی داشته باشند که هنگام بارگیری آنها را در مکان خود نگه دارد. این تجهیزات باید حداکثر تا 6 درجه از حداکثر زاویه انحراف مجاز برای بیم کارکرد داشته باشند. اگر این دستگاه ها بر اساس اصطکاک کار کنند ، حداقل ضریب ایمنی 2 است.

3-3   اگر حرکت آزادانه بیم خطری ایجاد کند، بیم باید مجهز به مکانیسمی برای کنترل چرخش یا انحرافات باشد تا حرکت را متوقف کند و بار را بی تحرک در موقعیت مورد نظر خود قرار دهد.

4-3   در مواردی که فاصله بین قسمتهای متحرک بیم توسط یک منبع تغذیه کنترل می‌شود، باید وسایل محافظتی برای جلوگیری از خرد شدن و آسیب دیدن تجهیزات  فراهم شود (همانطور که در EN 349: 1993 مشخص شده است).

 

 

 

در این زمینه بخوانید :

مگنت جرثقیل

نکات مهم در انتخاب مگنت جرثقیل

استاندارد باربرداری از طریق تجهیزات مغناطیسی (قسمت 3)

فاصله هوایی در مگنت‌های لیفتینگ جرثقیل

نکات مهم در انتخاب مگنت جرثقیل (قسمت سوم)

فاکتورهای تاثیرگذار بر روی باربرداری

مقایسه الکترومگنت با الکتروپرمننت مگنت