استاندارد اروپایی 13155 به منظور تامین ایمنی کار با تجهیزات باربرداری متحرک که بر روی جرثقیل استفاده می شوند، ارائه شده است. در این استاندارد الزاماتی نظیر الزمات مربوط به طراحی تجهیزات، سیستم های پشتیبان مورد نیاز، علائم اخطار، شرایط نگهداری و چگونگی انجام تست ها بر روی تجهیزات مورد تایید آمده است. نکات و الزامات کلی و اختصاصی مربوط به تجهیزات بابرداری مغناطیسی مانند باربردارهای پرمننت مگنت، الکترومگنت و الکتروپرمننت مگنت در مقاله ی استاندارد 13155- بخش اول و نکات و الزامات مربوط به بیم در  مقاله ی استاندارد 13155- بخش دوم بررسی شد در مطالب پیش رو قصد داریم به بررسی شرایط تست و روش های تایید مگنت های باربرداری، تاییدیه های دستگاه های هشدار دهنده ،سیستم کنترل و سیستم های پشتیبان در استاندارد 13155 بپردازیم. با ما همراه باشید.

در ضمائم استاندارد 13155 شرایط تست ها و نتایج قابل قبول آن در مورد هر یک از دستگاه های باربرداری آمده است. در این جا به مطالب ضمیمه D که مربوط به تاییدیه ی مگنت های باربرداری است اشاره خواهیم کرد.

  • روش های تایید مگنت های باربرداری

1- تاییدیه آزمون نیروی کشش:

1-1 شرایط:

الف) طول قطعه آزمایشی L2

مگنت مستطیلی: L2>1.2*L1

مگنت دایره ای: L2>1.1*L1

ب) پهنای قطعه آزمایشی w2

مگنت مستطیلی: w2>1.2*w1

مگنت دایره ای: w2>1.1*w1

ج) حداقل ضخامت قطعه آزمایشی τmin

مگنت گرد :              τmin  معادل است با نیمی از قطر قطب میانی

مگنت سه قطبی :    τmin معادل است با عرض قطب میانی

مگنت دو قطبی :      τmin  معادل است با دو برابر عرض قطب

د) شکل قطعه آزمایشی

حداقل ناهمواری سطح به ازای طول  500mm برابر است با 0.1mm

ه) متریال قطعه آزمایشی

فولاد کم کربن مانند : S 235

و) فاصله هوایی برای تست نیروی کشش یکی از موارد زیر انتخاب می شود:

مگنت مستطیلی:           بدون گپ ، 1/100 یا 1/300 برابر  عرض  قطب ها

مگنت دایره ای:             بدون گپ ، 1/100 یا 1/300 برابر  قطر خارجی

انتخاب فاصله هوایی  به نوع کاربرد مگنت و دستورالعمل آن بستگی دارد.

ز) جریان باید در حد نامی باشد.

ح) محدوده ی دمای محیط 10-30درجه سانتی گراد

بنا به صلاحدید سازنده ، ممکن است مگنت های با کاربرد خاص، در شرایطی که کاربرد مورد نظر را شبیه سازی کند، آزمایش شوند.

2-1 عملکرد

مگنت باید به گونه ای روی قطعه آزمایشی قرار گیرد تا تمام قطب ها پوشانده شده و سپس با حداقل ولتاژ مجاز به طور کامل انرژی داده شوند. نیروی آزمایشی (با دو درصد خطا) بدون شوک از طریق نقطه اتصال مگنت و در زاویه های صحیح به صفحه ی بین مگنت و قطعه آزمایش اعمال می شود.

3-1 ملاک پذیرش:

نیروی اعمالی F به مقادیر مشخص شده در بندهای ‏5.2.3.2.1، ‏5.2.3.3.1، ‏5.2.3.4.1و ‏5.2.3.5.1 استاندارد در ارتباط با تامین حداقل نیروی دو یا سه برابری (بسته به نوع مگنت) برسد.

2- تأییدیه اندازه گیری و محاسبه شار

1-2 شرایط:

همان شرایطی که در تاییدیه ی نیروی کشش (بند های فوق و بند d.1 استاندارد) مشخص شده است، به کار می رود، مگر اینکه دستگاه همواره بدون فاصله ی هوایی کار کند. در این صورت مگنت مستقیماً روی قطعه آزمایشی قرار می گیرد. علاوه بر این، بنا به صلاحدید سازنده، ممکن است مگنت های با کاربرد خاص در شرایطی که کاربرد مورد نظر را شبیه سازی کند، آزمایش شوند.

2-2 عملکرد:

برای برای مگنت های های گرد و سه قطبی شار در سطح تماس بین مگنت و قطعه ازمایشی و برای مگنت دو قطبی اطراف قطب میانی اندازه گیری می شود نیرو نیز از شار بدست آمده محاسبه می شود.

3-2 ملاک پذیرش:

نیروی اعمالی F به مقادیر مشخص شده در بندهای مربوط به تامین حداقل نیروی دو یا سه برابری (بسته به نوع مگنت) برسد. (بند های ‏5.2.3.2.1، ‏5.2.3.3.1، ‏5.2.3.4.1و ‏5.2.3.5.1 استاندارد)

3- تاییدیه های کنترل

1-3 شرایط:

یک بار یا قطعه آزمایشی که مگنت بتواند روی آن عملکرد درستی داشته باشد باید ارائه شود. تنظیمات باید به گونه ای باشد که در صورت بروز نقص  در کنترل دستگاه، از بروز خطر جلوگیری شود.

2-3 عملکرد:

تولید کننده باید یک نمونه ازهر یک از کاربردهایی که برای دستگاه در نظر گرفته است و پیش بینی می کند را مورد ارزیابی قرار بدهد.

3-3 ملاک پذیرش:

مگنت باید با نکات بخش های ‏5.2.3.1.1 (بند مربوط به تامین نیروی 2 برابر ظرفیت) و 5.2.3.3.6 (بند مربوط به توان متغییر منبع تغدیه) تطابق داشته باشد.

4- تأییدیه دستگاه های پشتیبان گیری و اخطار

1-4 شرایط:

آزمایشات تأیید عملکرد صحیح دستگاه های پشتیبان گیری و اخطار باید فقط در مدارهای کنترل و دستگاه های هشدار دهنده یا بر روی مگنت کامل انجام شود.

2-4 عملکرد:

شرایط و موقعیت های خطرناکی که نیاز به دستگاه های پشتیبان گیری و اخطار دارند  با کاهش شدت یا قطع منبع تغذیه مطابق با شرایط  شبیه سازی می شود.

3-4 ملاک پذیرش:

در شرایط شبیه سازی شده مگنت باید با نکات بخش های ‏5.2.3.2.1و‏5.2.3.2.2 و ‏5.2.3.3.2و‏5.2.3.3.1  تطابق داشته باشد. (بند های مربوط به حداقل نیرو و سیستم هشدار دهنده)

5- تأییدیه زمان تخلیه باتری ها

1-5 شرایط:

آزمایش های لازم برای تأیید زمان تخلیه باتری ها با استفاده از باتری هایی انجام می شود که حداقل ظرفیت و وضعیت شارژی که توسط تولید کننده مگنت مشخص شده است را داشته باشند.

مگنت باید در برابر قطعه تست مشخص شده در تاییدیه آزمون کشش تست شود. علاوه بر این ، بنا به صلاحدید سازنده ، ممکن است مگنت هایی با کاربرد خاص  برابر یک قطعه آزمایشی که کاربرد مورد نظر را شبیه سازی می کند ، آزمایش شوند.

2-5 عملکرد:

مگنت باید  به گونه ای روی قطعه تست قرار گیرد که  تمام قطب ها پوشانده شود و سپس به طور کامل انرژی داده شود. نیروی آزمایش F ، برابر با محدوده ی کاری بار با در نظر گرفتن 2% خطا ، بدون شوک از طریق نقطه اتصال مگنت و در زاویه ی درست به صفحه بین مگنت و قطعه تست اعمال می شود. سپس شرایطی که به تخلیه ی باتری ها نیاز است روی مگنت اعمال می شود .

برای همه ی شرایط و خطاهایی که تجهیز در آن کاربرد دارد لازم است شبیه سازی شود.

3-5 ملاک پذیرش:

مگنت باید بتواند نیروی آزمایش F را برای حداقل زمان مشخص شده در بندهای ‏5.2.3.2.2 یا ‏5.2.3.3.3 ( بند های مربوط به هشدار کاهش توان منبع تغذیه و سیستم پشتیبان آن ) تحمل کند.

6- تأییدیه تجهیزات  نشان دهنده

1-6 شرایط:

تست تجهیزات  نشانگر باید با اعمال ولتاژ مجاز بر روی مگنت انجام شود.

2-6 عملکرد:

تست دستگاه نشانگر باید همزمان با مراحل  ‏تاییدیه های کنترل، تأیید دستگاه های پشتیبان گیری و اخطار و تأیید زمان تخلیه باتری ها انجام شود.

3-6 ملاک پذیرش:

دستگاه نشانگر باید مغناطش را نشان دهد. برای كنترل توان متغیر ، شاخص باید بین مغناطش كامل و جزئی مطابق بند ‏5.2.3.4.2 ، و 5.2.3.3.7 و ‏5.2.3.4.2 به ترتیب مناسب ، تمایز قایل شود.

7- تأییدیه دستگاه های پشتیبان مکانیکی جایگزین

1-7 شرایط:

مگنت و بیم، با قطعه تستی با وزنی برابر بیشترین ظرفیت حمل بار مگنت در شرایطی که خرابی منبع تغذیه و دستگاه تهیه پشتیبان بدون خطر شبیه سازی می شود ، آزمایش می شود.

2-7 عملکرد:

مگنت باید روی بار گذاشته شده و به طور کامل شارژ شود. سپس بار باید تا ارتفاع کافی بلند شود تا امکان نصب دستگاه پشتیبان مکانیکی فراهم گردد. پس از نصب دستگاه پشتیبان ، مگنت خاموش می شود.

3-7 ملاک پذیرش:

پس از رها شدن بار توسط مگنت ، دستگاه پشتیبان باید مطابق با بند 5.2.3.3.5 توانایی حفظ و حمل بار را داشته باشد.

8- تاییدیه تطابق مگنت با بار هایی که برا ان طراحی شده

1-8 عملکرد:

در شرایطی که مگنت برای کاربرد خاص که ویژگی ها و جزییات بار برای تولید کننده مشخص بوده است طراحی شده باشد مگنت و بیم و سایر تجهیزات باید با نکات بند ‏5.2.3.1.2 مطابقت داشته باشد.

2-8 ملاک پذیرش:

بررسی  مگنت و بیم رعایت نکات ذکر شده در بند ‏5.2.3.1.2 را تایید کند.

 

 

 

در این زمینه بخوانید :

مگنت جرثقیل

نکات مهم در انتخاب مگنت جرثقیل

فاصله هوایی در مگنت‌های لیفتینگ جرثقیل

نکات مهم در انتخاب مگنت جرثقیل (قسمت سوم)

فاکتورهای تاثیرگذار بر روی باربرداری

مقایسه الکترومگنت با الکتروپرمننت مگنت