پیش از این به بررسی انواع میز مگنت و مزایای استفاده از آن در ماشین کاری پرداختیم. در این مقاله قصد داریم یکی از تجهیزات جانبی میز الکتروپرمننت مگنت را معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

برای استفاده بهینه و بیشتر از میز الکتروپرمننت مگنت (پالسی)، پارتاک مگنت لقمه‌های مغناطیسی را ارائه‌‌ می‌کند. این لقمه ها که تصویر آن را در زیر مشاهده می کنید از جنس فولاد بوده و هادی شار مغناطیسی هستند و با مگنت شدن میزمگنت به صورت مغناطیسی به میز محکم می شوند. با این وجود روزنه‌هایی بر روی قطب‌های میز پالسی برای اتصال لقمه‌های مغناطیسی تعبیه شده است؛‌ تا تعیین موقعیت اولیه لقمه ها تسهیل گردد. بنابراین نیازی به محکم شدن بیش از حد پیچ ها نیست.

 

 

 

قطعاتی که ماشین کاری می شوند اشکال هندسی گوناگونی دارند و ممکن است دارای برآمدگی یا فرورفتگی هایی باشند، از سویی دیگر برای ایجاد سوراخ راه به در، لازم است تا قسمتی از قطعه از میز مگنت فاصله بگیرد. در چنین مواردی برای انطباق بیشتر سطح ناهموار قطعه با میز و افزایش قدرت نگهدارندگی و یا ایجاد فاصله بین قطعه و میز، از لقمه های مغناطیسی استفاده می شود. در برخی موارد نیز بسته به شرایط عملیات نیروهایی در جهت تضعیف نیروی نگهدارنده به قطعه ی کار وارد می شود. برای غلبه بر چنین نیروهایی، نگهدارنده های جانبی مانند لقمه های مغناطیسی به کار گرفته می شوند. استفاده از لقمه های مغناطیسی در این موارد علاوه بر اعمال نیروی مکانیکی یک نیروی مغناطیسی مضاعف نیز به قطعه وارد می کند.

در ادامه به بررسی برخی از کاربرد های لقمه های مغناطیسی می پردازیم. با ما همراه باشید.

 

جهت مشاهده ی انواع میزهای الکتروپرمننت ساخت پارتاک اینجا کلیک کنید.

  •  لقمه های مغناطیسی راهی نوین در شیم گیری

به طور سنتی، برای ماشین کاری یک قطعه کار و بدست آوردن یک سطح مسطح و موازی بدون کمک میز‌ الکتروپرمننت مگنت، عملیات شیم گیری بر روی سطح ساپورت انجام‌‌ می‌شود. این عملیات که به صورت دستی صورت می گیرد، برای دستیابی به نتیجه رضایت بخش نیازمند زمان طولانی تنظیم و مهارت از سوی اپراتور است. به کمک لقمه‌های مغناطیسی پارتاک مگنت، عملیات شیم گیری‌ بسیار تسهیل و تسریع شده است.

لقمه‌های مغناطیسی برای اتوماتیک شدن موقعیت یابی و شیم گیری قطعه کار طراحی شده اند. استفاده صحیح از این لوازم جانبی امکان مسطح بودن و موازی سازی قطعه را با دقت بالایی از مرحله اول فرزکاری فراهم‌‌ می‌سازد. همچنین به بهبود کیفیت کار کمک‌‌ می‌کند و ارتعاشات ناشی از نگه داری قطعات در سطوح ناهموار را، که باعث فرسایش زودرس ابزارها‌‌ می‌شود، کاهش‌‌ می‌دهد.

  • لقمه های مغناطیسی و سوراخ کاری

در سوراخکاری، بالا بردن قطعه کار نسبت به میز مگنت، جهت ممانعت از آسیب رساندن به سطح میز، ضروری است. از جمله لوازم جانبی تهیه شده توسط پارتاک مگنت در این مورد‌‌ می‌توان به لقمه‌های مغناطیسی با قابلیت گردش بهینه شار مغناطیسی و تامین نیروی نگه دارنده‌ی مغناطیسی اشاره کرد. در تصویر زیر یک نمونه از ایجاد سوراخ راه به در به کمک لقمه های مغناطیسی را مشاهده می کنید.

 

همانگونه که میبینید با قرار دادن لقمه های مغناطیسی در برخی نقاط، و نه کل سطح، علاوه بر تامین نیروی نگهداری مغناطیسی، در محل سوراخ نیز بین مگنت و قطعه فاصله ایجاد شده است تا به میز آسیبی وارد نشود.

 

 

* در پایان این مطلب نکاتی پیرامون شیوه ی چینش لقمه ها آورده شده است.

 

در فیلم زیر میتوانید نمونه ای از عملیات کف تراشی و ماشین کاری به کمک لقمه ی مغناطیسی بر روی میزمگنت پالسی را مشاهده بفرمایید:

 

 

 

  • لقمه های مغناطیسی و جلوگیری از غلتش قطعات غیر مسطح

از لقمه‌های مغناطیسی به عنوان نگهدارنده‌ی مکانیکی نیز استفاده می شود. به طور مثال برای ماشینکاری قطعات کار استوانه‌ای، یا قطعاتی که مسطح نیستند، قطعه‌ی کار به کمک تماس مستقیم با میز الکتروپرمننت مگنت و لقمه‌ها به صورت توامان نگه داری‌‌ می‌شود. این شیوه علاوه بر جلوگیری از غلتش‌‌ قطعه کار بر روی سطح میز، به عنوان یک هادی شار مغناطیسی موجب اعمال نیروی نگهدارنده ای مضاف بر نیروی جاذبه‌ی میز به قطعه‌ی کار‌‌ می‌شود.

 

 

در برخی موارد کارکرد ماشین بر روی قطعه موجب اعمال نیرویی بر خلاف جهت نیروی نگهدارنده می شود در این حالت نیز به کمک لقمه ها نیروی مخالف خنثی می شود.

  • لقمه های مغناطیسی و جلوگیری از لغزش قطعات

در هر ماشینکاری، نیروی برش به شرایط کارکرد ابزار (عمق، feed rate، دور در دقیقهRPM) و سختی قطعه‌ی در حال پردازش بستگی دارد. نیروی برشی که توسط هر ابزاری اعمال می‌شود، شامل مولفه ای است که باعث‌ می‌شود قطعه کار روی سطح میز مغناطیسی بلغزد.

 

 

مولفه‌ی افقی نیرو به هندسه و میزان feed rate ابزار بستگی دارد. نیروی نگهدارنده‌ باید از نیروی‌ برش (که در تمام جهات اعمال‌ می‌شود)‌ بزرگتر باشد، تا قطعه کار در حین ماشین کاری در جای خود ثابت بماند.

نیروی نگه دارنده‌ ای که عمود بر تجهیز‌ اعمال‌ می‌شود، برای خنثی کردن نیروی مماسی که باعث لغزیدن‌ قطعه کار‌ می‌شود، به یک پنجم کاهش می‌یابد. به طور مثال اگر نیروی برش برابر1000daN  و نیروی نگه دارنده عمودی‌ معادل   4000daN‌ باشد، نیروی نگه دارنده افقی مساوی است با

 

‌‌ 4000daN/5 = 800 daN

بنابراین نیروی نگه دارنده(‌ 800daN ) کمتر از نیروی برش ( 1000daN ) است و کافی نیست.

 

با نصب لقمه های مغناطیسی در محل مناسب نیروی مکانیکی ناشی از حضور لقمه ها مانع حرکت قطعه شده و به عبارتی دیگر مولفه‌ی مماسی‌ نیرو را، که باعث لغزش قطعه‌ می‌شود، خنثی می کند، در نتیجه حتی با صرف نظر از نیروی مغناطیسی ناشی از حضور لقمه ها، نیروی برش ( 1000daN ) کوچکتر از نیروی نگه دارنده (4000daN ) است پس نیروی نگهدارنده کافی است.

روش محاسبه ی نیروی نگهدارنده ­ی مغناطیسی میز الکتروپرمننت مگنت را اینجا بخوانید.

 

 

  • لقمه های مغناطیسی و جلوگیری از چرخش قطعات طولانی

 

هنگام ماشینکاری قطعات با طول زیاد و‌ با ضخامت کاهش یافته نیز گشتاور ناشی از‌ نیروی برش ابزار چرخان‌‌ می‌تواند باعث چرخش قطعه کار شود. در این حالت، با قرار دادن دو لقمه در راستای طول (بر خلاف جهت نیروی برش ابزار چرخان) مشکل برطرف خواهد شد به شکل فوق دقت کنید.

طریقه ی استفاده از لقمه های مغناطیسی

موقعیت صحیح لقمه ها بسیار مهم است، به ویژه هنگامی که سطح تماس بین قطعه کار و نگهدارنده‌ی مغناطیسی محدود باشد. هنگام استفاده از لقمه‌های مغناطیسی باید اطمینان حاصل شود که حتی الامکان کل سطح قطعه کار توسط لقمه‌های مغناطیسی پوشانده شده است. نیروی نگه دارنده مستقیماً با سطح تماس بین قطعه کار و میز و متعاقبا با تعداد لقمه‌های مغناطیسی متناسب هستند. هرچه تعداد لقمه ها بیشتر باشد، نیروی نگه دارنده بیشتر است.

موقعیت صحیح لقمه‌های مغناطیسی را بررسی کنید، اطمینان حاصل کنید که تعادل مغناطیسی وجود دارد. (تعداد قطب‌های دارای لقمه‌ی قرار گرفته بر روی قطب S متناسب با تعداد قطب‌های دارای لقمه‌ی قرار گرفته بر قطب N باشد).

اگر به هر دلیلی استفاده از کل سطح قطعه کار برای نگهداری مغناطیسی با کمک لقمه ها امکان پذیر نیست، لقمه‌های در تماس با قطعه‌ی کار باید شرایط زیر را داشته باشند:

الف) تعداد قطب‌های N و S که لقمه‌های در تماس با قطعه روی آنها قرار گرفته است برابر باشد.

ب) تا جایی که امکان پذیر است از لقمه ها در سر تاسر قطعه و در همه‌ی محیط آن‌ استفاده شود. این روش برای مقابله با نیروی برش بسیار اهمیت دارد.

 

در شکل زیر نمونه ای از چینش مناسب و نامناسب را مشاهده می کنید.

 

 

همچنین برای بدست آوردن سطح ساپورت مسطح و موازی‌ با میزمگنت پالسی توصیه‌‌ می‌شود که لقمه‌های ثابت را ماشین کاری کنید.

 

مطالب مرتبط:

برای آگاهی از عوامل موثر بر نیروی مغناطیسی میزپالسی اینجا کلیک کنید.

 

 

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید