در مقاله ی قبل (معرفی لیفتینگ های مغناطیسی) مگنت های مغناطیسی را به طور اجمالی بررسی کردیم. در این مقاله به چگونگی عملکرد مگنت دستی و ویژگی های آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

لیفتینگ مگنت دستی به صورت مستقل و بدون نیاز به تجهیزات خاصی نظیر باتری یا سیستم پشتیبان قابل استفاده است. منبع تولید میدان مغناطیسی در لیفتینگ ها ی دستی مگنت های دائم هستند. در داخل این تجهیز دو سری مگنت دائم وجود دارد که یک سری از آنها قابلیت چرخش دارد. هنگامی که جهت مغناطیسی هر دو مگنت یکسان باشد میدان مغناطیسی به سمت بار هدایت می شود (شکل الف) و زمانی که جهت مغناطیسی دو مگنت مخالف یکدیگر باشد میدان مغناطیسی در داخل تجهیز و بین دو مگنت می چرخد و تاثیری روی بار نمی ­گذارد. تامین میدان مغناطیسی از طریق مگنت دائم موجب می شود تا نیرو حساسیت بیشتری به فاصله­ هوایی داشته باشد، به طوری که این تجهیز فقط در باربرداری بار با فاصله هوایی های کوچک و برای سطوح هموار مناسب است.

در زیر نمودار یک نمونه مگنت دستی رسم شده است:

این نوع مگنت ها معمولا با استفاده از یک اهرم و به صورت دستی مگنت و دمگنت می شوند و برای اطمینان از عملکرد تجهیز حین باربرداری، یک قفل برای اهرم در نظر گرفته می شود. نیاز به کار با اهرم بدین معناست که این نوع مگنت لیفتینگ فقط برای کاربردهایی مناسب است که اپراتور در معرض خطر نباشد و دسترسی آسانی به اهرم داشته باشد.

انواع دیگری از مگنت های دستی وجود دارد که به جای اهرم های دستی از مکانیزم های الکتریکی یا پنوماتیک برای جابه جایی مگنت ها استفاده می کنند.

با توجه به فرآیند مگنت و دمگنت کردن، در این نوع لیفتینگ با محدودیت در ظرفیت باربرداری مواجه هستیم. ظرفیت این دسته از لیفتینگ ها حداکثر 5 تن می باشد و در کارگاه های کوچک و فروشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

شرکت پایا مغناطیس پارتاک مگنت های دستی را در سه ظرفیت 1000kg ,600kg ,300kg و 2000kg تولید می­ کند.

 

در این زمینه بخوانید :

مگنت جرثقیل

نکات مهم در انتخاب مگنت جرثقیل

استاندارد باربرداری از طریق تجهیزات مغناطیسی (قسمت 3)

فاصله هوایی در مگنت‌های لیفتینگ جرثقیل

نکات مهم در انتخاب مگنت جرثقیل (قسمت سوم)

فاکتورهای تاثیرگذار بر روی باربرداری

مقایسه الکترومگنت با الکتروپرمننت مگنت