مغناطیس زدایی

وجود خاصیت مغناطیسی در قطعات گاها منجر به ایجاد اختلال در فرآیند تولید و یا عملکرد نامطلوب قطعات می شود. اختلال در فرایند جوشکاری قطعات، تاثیرگذاری بر سیستم های نویگیشن و اختلال در حرکت بلبرینگ ها از جمله مضرات مغناطیسی شدن قطعات در تجهیزات صنعتی است.

مغناطیس زدایی چیست؟

در فرآیند دمگنتایزینگ یا مغناطیس زدایی، با تغییر جهت و یا ایجاد وضعیت نامنظم مغناطیسی خاصیت مغناطیسی مواد را از بین می برند. منظور از ” وضعیت نامنظم مغناطیسی ” حالتی از ماده است که در آن ممان های مغناطیسی جهت گیری خاصی ندارند و لزوما با هم، هم راستا و هم جهت نیستند. در واقع در این وضعیت ممان های مغناطیسی یکدیگر را خنثی می کنند و در نتیجه خاصیت مغناطیسی حذف می شود.

روش های دمگنتایزینگ

مواد فرومغناطیس به سه روش مغناطیس زدایی می شوند:

  • حرارتی

مواد فرومغناطیس در دمایی موسوم به دمای کوری خاصیت مغناطیسی خود را از دست می دهند لذا با حرارت دهی فولاد های مغناطیسی شده تا دمایی بالاتر از دمای کوری مربوطه، می توان خاصیت مغناطیسی آنها را از بین برد. دمای کوری فولادهای صنعتی معمولا در بازه ی  °C 500-800 می باشد. این روش به دلیل نیاز به کوره های دما بالا و احتمال تغییر در خواص مکانیکی و ساختاری قطعه، در صنعت کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

برای اشنایی با دمای کوری اینجا کلیک کنید.

  • ارتعاشی

در این روش حوزه های مغناطیسی از طریق انرژی ارتعاشی چرخانده می شوند تا نظم مغناطیسی مواد و متعاقبا خاصیت مغناطیسی آن ها از بین برود. این نوع دمگنتایزینگ برای قطعات کوچک مورد استفاده قرار می گیرد.

  • مغناطیسی

روش مغناطیسی رایج ترین راه مغناطیس زدایی است. در این روش، نظم حوزه های مغناطیسی تحت تاثیر یک میدان مغناطیسی متناوب با دامنه متغیر از بین می رود. میدان مغناطیسی مذکور توسط یک سیم پیج حامل جریان ایجاد می شود. عملیات دمگنتایزینگ به روش مغناطیسی در مدت زمانی کوتاه (5-2 ثانیه) و تنها با فشردن یک دکمه بر روی دستگاه دمگنتایزر انجام می شود. سهولت استفاده، قابلیت ساخت در ابعاد متنوع و سرعت عملکرد بالا، این روش را به رایج ترین روش مغناطیس زدایی قطعات در صنعت تبدیل کرده است.

شرکت پایامغناطیس پارتاک دمگنتایزر های خود را در دو مدل پورتابل و تونلی ارائه می کند.

برای کسب اطلاع از قیمت مغناطیس زدا و دریافت مشاوره با ما در تماس باشید