ادامه ی معرفی انواع لیفتینگ مگنت های جرثقیل در این بخش به بررسی باربردار الکتروپرمننت مگنت (مگنت پالسی جرثقیل) می­پردازیم:

الکتروپرمننت مگنت (مگنت پالسی) چیست؟

جدیدترین نوع مگنت‌های جرثقیل، لیفتینگ مگنت‌های الکتروپرمننت (مگنت پالسی) هستند. در این تجهیز، آهنربا دائم و جریان برق به گونه ای با هم ترکیب شده­اند که ضمن غلبه بر محدودیت‌های مگنت­های برقی جرثقیل، ایمنی باربرداری به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.

منبع تولید میدان مغناطیسی در لیفتینگ مگنت­های پالسی، آهنرباهای دائم هستند. لیفتینگ مگنت­های پالسی شامل یک آهنرباسخت و یک آهنربا نرم می باشند. حول آهنرباها یک سیم پیچ قرار داده شده است که با اعمال جریان، میدان مغناطیسی تولید می­کند. بردارهای مغناطش آهنربانرم تحت تاثیر میدان مغناطیسی تولید شده، تغییر جهت می­دهند و با میدان سیم پیچ هم جهت می شوند. بنابراین با اعمال جریان مثبت یا منفی می توان جهت میدان تولیدی و نهایتا جهت آهنربا نرم و متعاقبا شار برآیند را کنترل کرد.

در زمانی که میدان دو آهنربا در خلاف جهت هم است، شار مغناطیسی بین آن دو هرزگرد شده و از بار عبور نمی­کند و در نتیجه نیرویی به بار اعمال نمی شود.

با هم جهت شدن میدان آهنرباها، شار مغناطیسی از بار عبور کرده و طبق قانون لورنتز، نیروی مکانیکی به بار اعمال می گردد.

 جریان مورد نیاز برای تغییر جهت آهنربا نرم در محدوده 5-1 ثانیه اعمال می شود. لذا بر خلاف لیفتینگ های برقی جرثقیل، بعد از مگنت یا دمگنت شدن نیازی به اعمال مداوم جریان برق نیست. این امر علاوه بر صرفه جویی در  مصرف برق، موجب حذف اتلاف حرارتی و ایجاد ویژگی های منحصر به فرد دیگر در مگنت پالسی می شود.

مزایای مگنت پالسی
  • برخی از مزایای مگنت پالسی عبارت است از :
  • توان باربرداری ثابت
  • عدم نیاز به سیستم پشتیبان
  • ایمنی بالا
  • صرفه جویی چشمگیر در مصرف برق
  • کاهش هزینه های تعمیراتی
  • حذف مغناطش باقی مانده در سیستم

شرح هر یک از این مزایا در مقاله مزایای مگنت پالسی آمده است.

مگنت پالسی مناسب باربرداری چه نوع باری است؟

مگنت های پالسی بسیار قدرتمند هستند و باربرداری انواع اسلب، بیلت، شمش، تختال، کویل و … با این نوع تجهیز مقرون به صرفه است و موجب افزایش بهره ­وری می شود. با این وجود عمق نفوذ میدان مغناطیسی این نوع لیفتینگ کمتر از مگنت های برقی است و حساسیت بیشتری نسبت به فاصله ی هوایی دارد لذا برای حمل قراضه توصیه نمی شود.

شرکت پایا مغناطیس پارتاک تنها تولید کننده ی ایرانی لیفتینگ های الکتروپرمننت مگنت (پالسی) جرثقیل آماده ی ارائه ی انواع خدمات فروش و مشاوره در این زمینه می باشد؛ با ما در تماس باشید.

انواع لیفیتنگ مگنت پالسی

لیفتینگ های الکتروپرمننت مگنت جرثقیل بسته به ویژگی های بار مانند شکل، وزن و انبارداری انواع گوناگونی دارد. شرکت پایا مغناطیس پارتاک، تنها تولید کننده مگنت های پالسی جرثقیل مدل های زیر را در دو سری سردکار و گرمکار ارائه می کند:

  • مدل EPM-SH  جهت باربرداری انواع تختال و اسلب‌های ضخیم فولادی با اعوجاج سطحی زیا
  • مدل EPM-SL   جهت باربرداری انواع قطعات فولادی ماشین کاری شده با اعوجاج سطحی کم
  • مدل EPM-BILLET جهت باربرداری انواع بیلت
  • مدل EPM-PIPE  جهت باربرداری انواع گرد، لوله و مخزن

در مقاله ی زیر ویژگی های لیفتینگ مگنت های جرثقیل الکترومگنت و الکتروپرمننت مگنت مقایسه شده است:

مقایسه مگنت برقی و پالسی جرثقیل

برای اشنایی با انواع دیگر لیفتینگ های مغناطیسی به لینک های زیر مراجعه کنید:

انواع لیفتینگ مگنت های جرثقیل 

لیفتینگ مگنت دستی

لیفتینگ الکترومگنت (برقی) جرثقیل